Wat is Yoga?

Iedereen beoefent yoga op een andere manier, iedereen heeft zijn eigen pad.
Voor de een is het een manier van leven en is yoga doordrongen in alles wat ze doen,
voor de ander is het puur een avondje ontspanning, het kan allemaal.
Het allermooiste is als je dat wat je krijgt in de lessen kunt toepassen in het dagelijks leven en
zo dus de stress van alledag wat beter de baas kunt zijn.

De basis van mijn lessen is hatha yoga, hierin worden houdingen met aandacht aangenomen
en vastgehouden.
Daarnaast is de ademhaling altijd een belangrijk onderdeel van alle lessen.
De adem staat in directe relatie met hoe je jezelf voelt. Ben je gestrest, gespannen, dan zit de adem hoog. Zit je goed in je vel, voel je je relaxed, dan is de adem waarschijnlijk laag in de buik.
Vaak heb je een onbewuste spanning opgebouwd die ervoor zorgt dat je constant hoog richting je borst ademt, dit kan een hoop klachten veroorzaken waaronder hyperventilatie, slecht slapen, verschillende angsten.
Gelukkig werkt dit twee kanten op. Ga je bewust aan de slag met die adem naar beneden te brengen dan zal je lichaam hier op reageren, je zult weer lekkerder in je vel komen zitten.

 

Waarom Yoga?

In onze westerse maatschappij zitten we steeds meer alleen in ons hoofd. We bewegen steeds minder en de bewegingen die we maken zijn vaak heel eenzijdig. Hierdoor kunnen we het contact verliezen met de rest van ons lichaam. Spanningen hopen zich in het lichaam op en kunnen verschillende klachten veroorzaken. Yoga leert je om deze lichamelijke en geestelijke spanningen los te laten en zo bewuster, fitter en meer ontspannen door het leven te gaan.

Een paar voorbeelden waar yoga bij zou kunnen helpen:
– rug, nek en schouderklachten
– ademspanningen (zoals hyperventilatie)
– hoofdpijn, nervositeit en slapeloosheid

Yoga zorgt ervoor dat je algehele gezondheid en gevoel van welzijn verbetert. Stress heeft minder vat op je doordat je beter kunt ontspannen en evenwichtiger in het leven staat.